Aktualizacja 1 kwietnia 2020 Marcin Pawłowski
Twoja strona jest już gotowa albo co gorsza była gotowa kilka miesięcy temu ale nikt na nią nie zagląda? Przeczytaj o tym jak możesz stać się lepiej widoczny i jakie narzędzie jest w tym zdecydowanie najbardziej pomocne. Dowiesz się czym jest indeksowanie strony i jak pomaga to w SEO.
Możesz również dowiedzieć się czym jest audyt SEO strony www. Dzięki niemu w krótkim czasie dostaniesz odpowiedź na pytanie skąd mogą się brać Twoje problemy dotyczące indeksowania i widoczności w SERP.
To częsty przypadek i wiele osób po jakimś czasie zdaje sobie sprawę, że warto może „zajrzeć pod maskę”. Nie będę tutaj poruszał tematu analizy ruchu na stronie przy pomocy Google Analytics.
Zacznę od czegoś mniej znanego o czym zdarza nam się często zapomnieć (zwłaszcza kiedy budujemy stronę samodzielnie). To potężne i darmowe narzędzie, które pozwala się nam komunikować bezpośrednio z wyszukiwarką.
Co to jest Google Search Console?
W skrócie: Google Search Console pomaga w komunikowaniu zmian, które wprowadzamy na stronach w naszej witrynie lub o tym, że takie strony właśnie powstały.
O tym właśnie ma być ten wpis. Przeanalizujemy nieocenioną wartość dodaną Search Console (GSC) oraz możliwości jakie nam oferuje.
GSC pozwala również na monitorowanie stanu witryny w indeksie i pozycji jakie uzyskujemy dla danych fraz kluczowych.
Jest jednym z najważniejszych narzędzi jakie wykorzystuje specjalista SEO w swojej codziennej pracy.
Dzięki monitoringowi rezultatów możemy uniknąć np. duplikacji treści jakie przesyłamy do wyszukiwarki.
Umożliwia również integrację i dalsze wykorzystanie danych – np. z Google Analytics (zobacz jak połączyć dane Google Search Console z raportami Analytics) lub SEMrush.
Logujemy się używając naszego adresu Gmail (lub adresu firmowego jeśli jest taka potrzeba – w jednym z kolejnych wpisów wyjaśnię jak założyć konto Google dla maila firmowego).
Weryfikujemy własność naszej domeny
Z uwagi na to, że jest weryfikacja własności naszej domeny, to dość obszerny temat, szczegółowo zajmę się nim w osobnym wpisie. Póki co, załóżmy, że dokonaliśmy tego lub ktoś nam w tym pomógł (np. właściciel tego bloga 🙂 ) Po uzyskaniu dostępu do danych widzimy panel przedstawiony poniżej:
Jak pracować z danymi w Google Search Console
W momencie kiedy indeksowanie strony przebiegło pomyślnie, w zakładce wyniki wyszukiwania zaczynają pojawiać się pierwsze dane i to właśnie tutaj powinniśmy wybrać się na początku przygody z GSC.
Domyślnie widzimy dane na wykresie i w tabeli dotyczące ilości kliknięć i wyświetleń jakie nasza strona zanotowała dla danych fraz. Jeżeli np. ten wpis (upraszczając) pojawił się 100 razy dla frazy „indeksowanie strony” i w link kliknęło 10 osób to taka właśnie informacja pojawi się w raporcie.
Dodatkowymi dostępnymi wymiarami są równie istotne średnie CTR i średnia pozycja dla frazy. Zgodnie z przykładem współczynnik CTR wyniesie 10%. Pozycja w wynikach wyszukiwania oczywiście mam nadzieję, że będzie jak najwyższa 🙂
Dalsza analiza danych z wyszukiwarki
Powyższy przykład jest oczywiście wstępem do pracy z GSC. Nasza praca nie powinna kończyć się jedynie na oglądaniu wyników i sprawdzaniu pozycji fraz.
Informacje o tym jakie słowa kluczowe Google przypisuje naszej witrynie, pozwalają dowiedzieć się również jaki jest potencjał danej frazy. Prowadząc bloga albo będąc właścicielem strony firmowej, zależy nam przecież żeby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników.
Jest wiele sposobów sprawdzania potencjału słowa kluczowego. Jednym z nich jest wyszukiwanie fraz kluczowych związanych z naszym biznesem i sprawdzenie ilości wyświetleń jakie generuje.
Często w początkowej fazie budowy serwisu pozycja frazy może nie być wysoka ale wiele może powiedzieć nam ilość wyświetleń. Wysoka liczba może wskazywać na jej duży potencjał do generowania ruchu w momencie kiedy znajdzie się w TOP 10.
Wypróbuj frazy z potencjałem
Możesz szybko wypróbować słowa kluczowe z potencjałem kopiując je do kampanii AdWords w sieci wyszukiwania. Pozwoli Ci to szybko przetestować ich potencjał i zdecydować czy chcesz się na nich skupić w dalszych działaniach SEO.
Żeby testy fraz które są powiązane z wyświetlaniem Twojej witryny w wynikach wyszukiwania przebiegły sprawnie, pamięta o tym żeby odpowiednio skonfigurować śledzenie konwersji dla kampanii AdWords.
Połączenie Search Console z narzędziami innych firm
Kolejną możliwością wykorzystania informacji od Google Search Console jest opcja przesłania danych na zewnątrz. Mamy wtedy możliwość ich dalszej obróbki i analizy.
GSC zbiera informacje o linkach zwrotnych, co jest jednym z najważniejszych aspektów SEO. Do ich analizy służy m.in narzędzie SEMrush. Jeżeli chodzi o analizę danych, to bez problemu możemy użyć zebranych informacji w Google Data Studio.
Jako konsultan SEO i analityk internetowy wykorzystuję w mojej pracy API (Application Programming Interface) w tym m.in. API Google Search Console.
Zamierzać wkrótce poświęcić kilka wpisów dotyczących tego zagadnienia. Języki programowania takie jak Python i połączenie ich z możliwościami API to bezsprzecznie przyszłość zarówno SEO jak i analityki webowej.
SEMrush i Google Search Console
SEMrush to prawdziwy kombajn, którego używam w mojej pracy i któremu zamierzam poświęcić osobny wpis. Pozwala on na łączenie się z danymi pobranymi z Google Search Console.