Google Analytics – dowiedz się więcej o Twoich użytkownikach

Aktualizacja 8 września 2020 Marcin Pawłowski

Ten wpis postanowiłem poświęcić jednemu z najbardziej powszechnych na rynku narzędzi analitycznych. Mowa tutaj oczywiście o Google Analytics. Jest to system do zbierania informacji o zachowaniu użytkowników na stronach internetowych.

Dzięki GA można poznać zarówno dane dotyczące ilości wizyt jak i ich jakości. Mamy tu niezliczone możliwości i kombinacje metryk i wymiarów.

Google Analytics to nie analityka internetowa!

Coś o czym warto pamiętać. Google Analytics (GA), to tylko narzędzie. Analityka internetowa, to połączenie danych zbieranych przy pomocy odpowiednich technik z wiedzą i doświadczeniem oraz umieszczeniem informacji w odpowiednim kontekście. Jej efektem są konkretne wskazania co i gdzie należy usprawnić, żeby biznes w sieci działał lepiej.

Podkreślam, że samo dostarczenie raportów z nawet najlepszych narzędzi, to nie jest analityka internetowa. Żeby ten mechanizm zaczął działać potrzebne są zarówno dane jak i znajomość charakterystyki biznesu i odbiorców.

Tytuł tak naprawdę powinien brzmieć: „Poprawnie instaluj, zbieraj i analizuj informacje, które napływają do Ciebie za pośrednictwem Google Analytics” no ale oczywiście jest trochę za długi. 🙂

W dalszej części tego wpisu postaram się odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań jakie najczęściej pojawiają się wśród mniej doświadczonych użytkowników.

Jak dodać Google Analytics do strony internetowej?

Jak wiadomo najlepiej zacząć od początku 🙂 GA możemy dodać do naszej strony na każdym etapie jej powstawania. Kiedy ktoś tworzy dla nas nową witrynę warto już na samym początku wspomnieć o tym, że chcemy mieć taką usługę.

Jeżeli nasza strona jest oparta o CMS WordPress wtedy do implementacji potrzebujemy odpowiedniej wtyczki oraz ID naszego kontenera.

Jednak Google Tag Manager będzie najlepszym moim zdaniem rozwiązaniem. Dzięki temu nie musimy ingerować więcej w kod witryny.

Kontrola dostępu do danych zebranych w GA

UWAGA!!! Zawsze pamiętajmy o tym żeby Google Analytics był zintegrowany z naszym kontem Google (Gmail) – zobacz jak podpiąć firmowy adres mailowy pod konto Google zupełnie za darmo.

Nie pozostawiajmy danych w rękach firm zewnętrznych, tym bardziej kiedy nasza strona generuje duży ruch i jest np. sklepem internetowym. Ryzykujemy wtedy ujawnianie informacji finansowych osobom postronnym lub utrudniony dostęp do danych w przyszłości.

Google Analytics ma możliwości dodawania użytkowników nadawani im uprawnień.

Jak już wspomniałem wyżej, GA opieramy o nasz adres mailowy (Gmail) i tutaj są dwie możliwości. Pierwsza, to logowanie na naszym osobistym koncie. Druga, to założenie „roboczego” adresu email. Ja osobiście zawsze namawiam klientów do wybrania drugiej opcji.

Z oczywistych względów łatwiej jest udostępnić dane do logowania w momencie kiedy konto trzeba skonfigurować. W późniejszym okresie możemy też połączyć je w prosty sposób z usługą Google Search Console oraz AdWords.

Podstawowe ustawienia: konto, usługa, widok

Po zalogowaniu do usługi i wejściu w panel ustawień zobaczymy trzy kolumny, które są podstawą struktury naszego konta.

widok konta po zalogowaniu do panelu google analytics

Jak używać i gdzie szukać wiedzy na temat Google Analytics

Powstało wiele tutoriali i kursów na temat tego, jak najlepiej wykorzystać potencjał Google Analytics.

Codzienna analiza danych, które zbieramy przy użyciu GA, to nie tylko dane ze strony. Możemy łączyć inne źródła danych. Dobrym przykładem są konwersje google adwords.

Zachęcam również do odwiedzenia oficjalnej strony GA. Tam znajdziemy dużo przydatnych informacji i szkoleń. Najlepiej zacząć od witryny Akademia Analytics i przejść przynajmniej kurs podstawowy.