Duplikacja treści

Aktualizacja 28 grudnia 2020 Marcin Pawłowski

Duplikacja treści jest jedną z częstszych przyczyn niskich wyników witryny w rankingach wyszukiwania. Spotykałem się z nią niejednokrotnie w czasie przeprowadzania audytu SEO. Na szczęście jest kilka sposobów na to by duplikacji treści uniknąć. Ale po kolei 🙂

Co to jest duplikacja treści (duplicated content)

Duplikacja treści, to nic innego jak powielenie tego samego przekazu (treści) na wielu stronach.

Dla wyszukiwarek, domeny, które zawierają wiele podstron o takiej samej lub bardzo podobnej treści nie są atrakcyjnym znaleziskiem.

Każda strona powinna odnosić się do jednego, konkretnego tematu. Ułatwia to nawigację odwiedzającym oraz robotom indeksującym.

Wiele wersji tej samej domeny w wynikach wyszukiwania to duplikacja treści

duplikacja treści

Podczas dodawania naszej witryny do indeksu wyszukiwarki Google musimy pamiętać o tym żeby dodać tylko jej jedną wersję.

W przykładzie poniżej Google uzna, że udostępniamy mu duplikaty treści:

http://www.mojastrona.pl

https://www.mojastrona.pl

http://mojastrona.pl

https://mojastrona.pl

Jak widzisz, mamy tutaj jedną i tą samą stronę. Dla nas wygląda przynajmniej częściowo inaczej. W momencie kiedy udostępnimy ją w wyszukiwarce jej treść staje się dla Google kopią samej siebie.

Rozwiązanie problemu wielu wersji tej samej strony (adresu URL)

Powielone treści (duplicated content) i ich wpływ na moc naszych fraz kluczowych. Oto przykład:

Google przypisuje do naszej podstrony frazę kluczową związaną z jakąś określoną usługą. Powiedzmy, że analizujemy stronę firmy zajmującej się kursami online.

Kursy online to główna kategoria w której działa przedsiębiorstwo. Popularność frazy jest duża, a konkurencja działa prężnie.

Nasza przykładowa firma popełnia często spotykany błąd. Dodaje frazę kursy online we wszystkie możliwe miejsca na każdej podstronie.

Wspomniana fraza pojawia się na stronie głównej, podstronie o firmie i w sekcji kontakt oraz na blogu. Znajdziemy ją w treści i nagłówkach.

W wyniku tego, początkowa “moc frazy” przypisana do jednej strony zostaje podzielona. Początkowe 100% zostaje rozbite na mniejsze fragmenty

Efekt: nasza witryna zaczyna konkurująca sama ze sobą o to, która część serwisu pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania dla kursów online.

Rozwiązanie problemu powielonych treści w nagłówkach i zawartości podstron

Najprostsza metoda, to upewnienie się, że nie upychamy tych samych treści na wszystkich podstronach nawet jeżeli bardzo nam zależy na TOP 10 🙂

Wybieramy jedną podstronę dla danej frazy lub jej odmian. Pamiętajmy, że nagłówki powielą się w wynikach wyszukiwania.

Spowoduje to nie tylko problem z duplikatami dla robotów wyszukiwarek ale co najważniejsze dla naszych odbiorców.

Na przykład dla kategorii szkoleń z pakietu Office wystarczy wpisać związaną z nimi frazę i nazwę naszej firmy.

Dla strony konkretnego produktu zadbajmy również o unikalny opis. Postarajmy się unikać upychania tej samej frazy.

Jak powstaje duplikacja treści w sklepie internetowym?

Kolejnym częstym przypadkiem, są strony produktów w sklepach internetowych.

Jeden produkt często posiada wiele parametrów, które możemy dynamicznie zmieniać, tworząc nowy URL ale nie zmieniając treści głównej.

Opis i nazwa pozostaną takie same. W ten sposób powstaje wiele wersji tej samej strony (duplikat treści).

Rozwiązaniem jest wykorzystanie linków kanonicznych i wskazanie jednego (kanonicznego) adresu dla danej podstrony, który powinien być brany pod uwagę w czasie wizyty robotów wyszukiwarek.

Jak wyniki sortowania na stronie tworzą duplikaty?

Wyniki sortowania tworzą duplikaty w momencie kiedy nasza strona posiada taką funkcjonalność, a twórca witryny nie zabezpieczył wyników tej operacji przed indeksowaniem.

Żeby rezultaty tej czynności były zabezpieczone przed indeksacją i nie tworzyły wielu takich samych wyników w wyszukiwarce należy zastosować odpowiednie nagłówki w kodzie.

Może się to zdarzyć w większych serwisach lub podczas prezentacji oferty bądź produktów.

Tego typu mechanizmy przy dużym ruchu na stronie mogę tworzyć setki lub nawet tysiące rezultatów o takich samych nagłówkach.

Nie mają one żadnej wartości zarówno dla robotów indeksujących jak i tym bardziej dla osób zainteresowanych naszymi usługami lub towarami.

Wskazówka:

Wejdź na stronę przeglądarki Google i wpisz:

site:adrestwojejstrony.pl

i sprawdź jakie otrzymujesz wyniki.

Zwróć uwagę na nagłówki oraz adresy URL i ich parametry. Jeżeli zauważysz coś dziwnego, postaraj się rozwiązać zaistniałe problemy.

Możesz również nawiązać kontakt ze mną 🙂 Bardzo chętnie pomogę Twojej firmie uzyskać lepsze rezultaty i pozbyć się duplikatów z treści strony i wyników wyszukiwania. Zapraszam.