audyt seo

Kiedy przeprowadzić audyt SEO strony www

Zastanawiasz się nad tym, czy maksymalnie wykorzystujesz potencjał Twojej strony internetowej? Prowadzisz biznes i nie wiesz czy docierasz do odpowiednich użytkowników wyszukiwarek? Chcesz podjąć lub podjąłeś działania SEO i zastanawiasz się jak możesz zweryfikować ich skuteczność?

W takim przypadku audyt SEO staje się niezbędny do jak najlepszego wykorzystania Twojej witryny w biznesie i zrozumienia intencji potencjalnych klientów.

Poniżej znajdziesz przydatne informacje na temat tego czym jest analiza strony www. Dowiesz się też kiedy ją przeprowadzić oraz ile kosztuje.

Co to jest audyt SEO strony www?

W skrócie audyt SEO strony w wynikach wyszukiwania, to jej sprawdzenie i ocena pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek. Jest podstawą przy ocenie jakości strony i powinny wpłynąć na dalsze działania jakie podejmie specjalista SEO. Bierze pod uwagę czynniki takie jak:

  • architekturę strony i jej dostępność dla robotów indeksujących
  • strukturę treści i jej wartość merytoryczną dla odwiedzających
  • technologię użytą do budowy strony
  • dane rozszerzone pomagające w zrozumieniu treści robotom (np. googlebot)
  • linkowanie wewnętrzne
  • profil linków zwrotnych (tzw. backlink profile)
  • frazy na które strona pojawia się obecnie w wynikach wyszukiwania
  • pozycje na których witryna jest obecnie
  • audyt konkurencji i analiza słów kluczowych jeżeli jest to konieczne

To tylko najważniejsze elementy analizy SEO, która jak widać obejmuje zarówno czynniki wewnętrzne, które są częścią tzw. on-site SEO oraz zewnętrzne (off-site). 

14 najważniejszych elementów audytu SEO

1. Czy Google indeksuje jedną wersję strony
2. Upewniamy się, że nasza witryna jest mobile-friendly
3. Analizujemy zawartość przesyłanych stron
4. Sprawdzamy jaka jest szybkość witryny
5. Wykrywamy ewentualne problemy z indeksowaniem zawartości
6. Wykonujemy analizę ruchu organicznego
7. Sporządzamy raport dotyczący linków prowadzących do naszej domeny
8. On-page SEO, sprawdzamy najważniejsze elementy
9. Porównujemy nasze wyniki z konkurencją
10. Przygotowujemy treści, które chcemy dodać lub poprawić
11. Upewniamy się, że architektura strony jest czytelna dla ludzi i robotów
12. Oznaczamy duplikaty treści w meta tagach
13. Czy w treści strony nie ma broken links
14. Sprawdzamy ustawienia wtyczek i weryfikujemy spójność danych

1. Czy Google indeksuje jedną wersję strony

Po wprowadzeniu zmian dotyczących bezpieczeństwa stron, wiele witryn boryka się z problemem kilku wersji domeny w wynikach wyszukiwania.

Jak to sprawdzić?

Przechodzimy do wyszukiwarki i wpisujemy operator wyszukiwania site: oraz adres naszej domeny (uwaga na wersję z www i bez www).

Wynik, który otrzymamy powinien odpowiadać tylko bieżącym ustawieniom.

Pryzkładowo:

https://mojastrona

a nie

http://mojastrona

2. Upewniamy się, że nasza witryna jest mobile-friendly

Już jakiś czas temu Google wprowadziło zasadę mobile first gdzie główny nacisk jest położony na architekturę stron przyjazną dla urządzeń mobilnych.

Test taki możemy wykonać samodzielni np. tutaj: 

https://search.google.com/test/mobile-friendly

3. Analizujemy zawartość przesyłanych stron

Upewniamy się, że wszystkie strony przesłane do indeksu są niezbędne. Analizujemy ich zawartość (możemy posłużyć się operatorem site:)

Duża ilość stron, które nie mają znaczenia dla wyszukujących lub co gorsza są kopiami, powodują osłabienie ich mocy. Prowadzi to do spadków w wynikach wyszukiwania.

Częstym przykładem stron “zombie” są strony kategorii i tagów w WordPress, zaindeksowane archiwa czy wyniki wewnętrznej wyszukiwarki. 

Temat jest bardzo dobrze opisany w poście, który umieścił na swoim blogu Brian Dean.

4. Sprawdzamy jaka jest szybkość witryny

Ładowanie zasobów strony jest istotne nie tylko ze względu na odwiedzających. Wiele badań potwierdziło, że każda sekunda jest na wagę złota.

Dla większości przypadków strona powinna ładować się w ciągu 5 sekund od wysłania żądania do serwera. 

Musimy pamiętać o tym, że wpływa na to wiele czynników. Od infrastruktury po ilość różnego rodzaju dodatków np. w formie tagów marketingowych. 

Narzędzie do testowania stron od Google

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

lub GTMetrix

https://gtmetrix.com/

A tutaj w ramach dodatkowych informacji artykuł z bloga firmy Cloudflare:

https://www.cloudflare.com/learning/performance/more/website-performance-conversion-rates/

5. Wykrywamy ewentualne problemy z indeksowaniem zawartości

Częsta przypadłość serwisów internetowych, to brak kluczowych stron w wynikach wyszukiwania. Może na to wpływać wiele czynników. Wiąże się to często z systemem CMS jaki wykorzystujemy na naszej stronie.

Co prawda wcześniej sprawdziliśmy zawartość indeksu ale nie oznacza to, że stworzona później strona jest zaindeksowana.

Powodem może być dodanie w przeszłości tagu noindex w sekcji meta strony kiedy chcieliśmy zablokować dostęp dla robotów indeksujących.

6. Wykonujemy analizę ruchu organicznego

Każdy właściciel strony powinien co najmniej raz w miesiącu przejrzeć statystyki odwiedzin. Piszę co najmniej ale kiedy od ruchu na stronie zależy powodzenie biznesu powinien to robić częściej.

Z uwagi na to, że strona poświęcona jest audytowi SEO, w tym konkretnym przypadku analizie powinniśmy poddać ruch, który trafia do nas w wyników organicznych.

Powinniśmy zadbać o to żeby Google Analytics rozpoznawał nie tylko osoby wchodzące przez Google ale również przez Bing, czy Duck Duck Go.

Warto dodać, że w lepszym zrozumieniu zachowania użytkowników pomaga HotJar – narzędzie do tworzenia heatmap i nagrywania ich zachowań. Pozwala nam przeprowadzać analizę jakościową dotyczącą ruchu generowanego przez użytkowników.

Dzięki analizie ruchu organicznego będziemy w stanie dowiedzieć się więcej aktualnym stanie witryny. 

7. Sporządzamy raport dotyczący linków prowadzących do naszej domeny

Ilość i jakość linków zwrotnych (z ang. backlinks lub referral links) jest wciąż jednym z najważniejszych czynników rankingowych.

Żeby dobrze wykonać audyt linków zwrotnych najlepiej wykorzystać do tego celu płatne narzędzia SEO takie jak MajesticSEO, Ahrefs czy SEMrush.

Wiedza zdobyta na temat naszego zaplecza linków zwrotnych (a także linków konkurencji) pozwoli budować w przyszłości autorytet domeny.

Jest wiele sposobów i rodzajów linków zwrotnych. Najważniejszą zasadą jest umiarkowanie w zwiększaniu ich ilości. Musimy pamiętać również o obostrzeniach ze strony Googla.

Warto w tym przypadku przeanalizować wytyczne oraz działanie algorytmu Pingwin.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Pingwin

8. On-page SEO, sprawdzamy najważniejsze elementy

Ten punkt jest jednym z najważniejszych na liście. Dotyczy czynników rankingowych, które znajdują się bezpośrednio na stronie. Analizujemy nie tylko aspekty techniczne. Przyglądamy się też kwestii merytorycznej.

Wykonanie kompleksowego przeglądu czynników on-site jest niejednokrotnie najbardziej czasochłonnym zadaniem.

9. Porównujemy nasze wyniki z konkurencją

Czas wykonać analizę konkurencji i przekonać się jak radzi sobie w wynikach wyszukiwania. Możemy monitorować pozycję zarówno Twojej jak i konkurencyjnych witryn. 

Należy pamiętać, że przed uruchomieniem śledzenia pozycji fraz należy wykonać keyword research.

10. Przygotowujemy treści, które chcemy dodać lub poprawić

Część podstron, np. tych zawierających opis oferty lub produktu wymaga naszej szczególnej uwagi.

Treść na tych stronach powinna być dopracowana zarówno pod kątem zawartości merytorycznej jak i sposobu prezentacji.

11. Upewniamy się, że architektura strony jest czytelna dla ludzi i robotów

Architektura strony z punktu widzenia audytu SEO, to zbadanie w jaki sposób użytkownicy mogą dotrzeć do kluczowych treści.

Przyjmuje się, że najlepszym sposobem jest architektura płaska, czyli taka która w łatwy sposób pozwala dotrzeć do kluczowych treści.

Kierujemy się zasadą trzech kroków (lub trzech kliknięć). Według tej zasady nejlepiej konwertują strony w których kluczowa treść znajduje się nie dalej niż o 3 kliknięcia od strony głównej.

Bardziej złożona architektura witryny powoduje często zamieszanie lub niepewność użytkownika, co ma zrobić aby móc uzyskać informację, zamówić towar, umówić wizytę itd.

12. Oznaczamy duplikaty treści w meta tagach

Duplikaty treści mogą wprowadzić w błąd użytkownika strony i roboty indeksujące wyszukiwarki.

Co w przypadku jeżeli po wpisaniu danej frazy użytkownik zobaczy 3 albo 4 strony o tym samym nagłówku? To samo “pomyśli” Googlebot i wybierze najlepiej dopasowaną stronę.

Tracimy w tym przypadku nie tylko możliwość wpływania na rezultaty wyszukiwań. Osłabiamy również moc pozycjonowanej frazy, bo strona konkuruje sama ze sobą.

Elementy takie jak nagłówki stron, są analizowane podczas audytu on-site ale z uwagi na kluczowe miejsce w czynnikach rankingowych wykonujemy dodatkową analizę połączoną z researchem fraz kluczowych.

Analiza broken links  czyli adresów URL, które generują błąd 404 najczęściej jest wykonywana automatycznie przy użyciu narzędzi SEO. Może do tego posłużyć ScreamingFrog. 

Wynika to z faktu, że ręczna analiza linków mogła by zająć bardzo dużo czasu nie wspominając o serwisach posiadających tysiące podstron lub o zasobach niewidocznych dla użytkownika.

14. Sprawdzamy ustawienia wtyczek i weryfikujemy spójność danych

Ustawienia i konfiguracja wtyczek, które pomagają w zadaniach SEO pojawia się na końcu listy ale sama czynność powinna być wykonana w początkowej fazie wdrażania zaleceń z wykonanego audytu.

Najpopularniejszą obecnie wtyczką jest wykorzystywany w WordPressie YoastSEO. Posiada wersję płatną oraz dodatkowe rozszerzenia w wersji premium.

Wtyczki SEO mają za zadanie automatyzację wielu procesów. W przypadku Yoast podpowiadają nam jakie czynności powinniśmy wykonać. 

Bardzo często umożliwiają integrację z zewnętrznymi platformami np. Google Search Console. Pozwala to na użycie danych i generowanie map strony czy plików robots.

audyt seo konkurencji

Dodatkowo w ramach sprawdzenia stanu witryny przeprowadzę dla Ciebie audyt konkurencji i jej stron internetowych. Jest to według mnie kluczowy element wartościowego audytu. Szczegółowa analiza konkurencji pozwoli nam lepiej zrozumieć otoczenie Twojego biznesu, mocne i słabe strony innych firm oraz ukryty potencjał Twojej strony. 

To jedna z najważniejszych części analizy i potrafi sprawić, że Twoja firma dostanie dopalacz, który może przełożyć się na znaczne zwiększenie zapytań i ilości zleceń.

Darmowy audyt SEO

Wstępna, samodzielnie przeprowadzona darmowa analiza SEO własnej strony www, to często bardzo dobry pomysł przed zleceniem tego zadania specjaliście. Możesz sprawdzić jak wygląda ogólny stan witryny i dodatkowo posiadasz gotowy zestaw pytań dotyczących poszczególnych elementów, które mogą powodować obniżenie rankingu.

Poniżej udostępniam Ci darmowe narzędzie do audytu strony. Zostało stworzone przez firmę SEMrush. W mojej codziennej pracy wykorzystuję płatną wersję tego narzędzia. Sprawdza się zarówno w formie crwlera strony oraz jako narzędzi do zarządzania całym projektem kampanii SEO.

Jakich narzędzi używam żeby wykonać audyt SEO?

Pracę nad audytem SEO w Google niewątpliwie warto rozpocząć od samej wyszukiwarki. 🙂 Celem optymalizacji strony internetowej jest jej wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Dlatego z pewnością warto zacząć u źródeł.

Narzędzia bezpłatne do analizy www

Narzędzia które są niezbędne, to na pewno te, które pozwolą ocenić obecny stan domeny. Będzie to na drugim i trzecim miejscu również oprogramowanie dostarczone przez naszą ulubioną wyszukiwarkę. To Google Search Console oraz Google Analytics. Posłużą do oceny stanu zaindeksowania, wielkości zaplecza linków zwrotnych oraz jakości ruchu.

Płatne rozwiązania w używane w audycie seo

Narzędzia komercyjne, to m.in wspomniany wyżej SEMrush oraz ScremingFrog. Są to godne uwagi kombajny dla marketingowca. Pozwolą na analizę konkurencji jednak, przede wszystkim będą wyznacznikiem Twoich postępów w procesie optymalizacji.

Do analizy trafności fraz kluczowych na dalszym etapie pracy wykorzystam kilka innych w tym planer słów kluczowych AdWords gdzie ocenimy wartość fraz i poszukamy nowych okazji dla Twojego biznesu.

planer słó kluczowych adwords

Jak zamówić pełny audyt SEO?

Do przeprowadzenia audytu www, który będzie miał realny wpływ na Twój biznes, niezbędny jest kontakt telefoniczny lub spotkanie. Pomaga to w zrozumieniu charakterystyki biznesu, Twojej konkurencji oraz dotychczasowej historii witryny i działań SEO, które były lub często nie były podejmowane. 

W celu kontaktu ze mną wypełnij poniższy formularz. Podaj w nim adres witryny której ma dotyczyć audyt oraz adres mailowy (w uwagach możesz podać również nr kontaktowy).

audyt seo cennik

Analiza i nakład pracy jest różny w zależności od wielkości domeny (ilości podstron), technologii w której jest zbudowana, branży i konkurencji na rynku.

Zakres audytu domeny oraz formę raportów ustalamy indywidualnie. Najczęściej składają się z formy dokumentu w formacie PDF, plików Excel oraz dodatkowego pliku z komentarzem i opisem wyników.

Dodatkowo raporty są omówione przeze mnie w czasie spotkania lub rozmowy telefonicznej i w ramach tej rozmowy przekazuję Ci uwagi i wskazówki dotyczące dalszych działań.

Audyt SEO w którego ramach otrzymujesz:

  • raport dotyczący stanu technicznego witryny
  • analizę fraz kluczowych na które witryna jest i może być obecna w wynikach
  • profil konkurencji i możliwości współzawodnictwa o pozycje w TOP 10
  • raport profilu linków zwrotnych (w ramach off-site SEO)
  • analizę jakości tekstów na stronie
  • wskazówki dotyczące dalszych działań, które należy podjąć
  • porady dotyczące zmian w strukturze strony

Jednorazowy koszt pełnego audytu SEO oraz późniejszej konsultacji i omówienia wyników to kwota od 1200 zł.

Analiza SEO i innne wyszukiwarki

Dość często mówi się, że jeden obraz jest wart tysiąca słów. Ja posłużę się materiałami udostępnionymi przez portal https://statcounter.com/ Wynika z niego jednoznacznie, że rynek w Polsce jest zdominowany przez giganta z Mountain View.

Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share

Jak widać z powyższych danych przepaść na rynku jest ogromna. Moim zdaniem na obecną chwilę nie ma uzasadnienia biznesowego dla działań w obszarze innych wyszukiwarek. Nie oznacza to oczywiście całkowitej rezygnacji z tego źródła ruchu.

Pamiętajmy jednak, że nie został tutaj ujęty YouTube. Owszem, będący częścią Googla ale często niewykorzystanym w działaniach marketingowych. Jeżeli Twoja strona posiada kanał YouTube to jak najbardziej może się on stać źródłem wartościowego ruchu dla Twojej witryny.

Więcej o SEO w Youtube napiszę wkrótce w formie wpisu na moim autorskim blogu.

Stała współpraca w zakresie SEO

Gruntowny sprawdzenie strony pod kątem optymalizacji jest w większości przypadków naturalną czynnością. Reasumując, powinno być przeprowadzony zanim podejmiemy stałą współpracę z firmą lub niezależnym konsultantem.

Jeżeli po dostarczeniu wyników pracy będziesz chciał zwiększać obecność w organicznych wynikach wyszukiwania, to bardzo chętnie Ci w tym pomogę. Ocena strony internetowej będzie fundamentem do naszej dalszej współpracy.